به گزارش شهرآرانیوز؛ مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ شهرداری مشهد آینهای برای انعکاس مطالبات مردم از مدیریت شهری است. درهمین راستا برگزاری سلسله نشستهای پاسخ گویی تلفنی فرصتی برای ارتباط مستقیم مردم با مدیران شهرداری است. این بار شهروندان مشهدی دغدغهها و کمبودهای حمل و نقلی شهر را با رضا نوروزی، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد درمیان گذاشتند.
راه اندازی پل هوایی برای عبور ایمن دانش آموزان از معابر اصلی و فرعی، کاهش یا افزایش سرعت کاه در گذرهای مختلف، مدیریت ترافیک شهر با احداث دوربرگردان پیش از تقاطعهای اصلی، مدیریت مسیرهای دوچرخه و جانمایی تجهیزات برای ممانعت از ورود موتورسیکلتها به این مسیر سبز، احداث تقاطعهای چندسطحی در بزرگراه ها، رفع مسدودیت مسیر بی آرتی حرم مطهر رضوی و... مهمترین دغدغههای مردمی بود که پاسخ گویی شد.
بخشی از مشکلاتی که مردم در تماس تلفنی با رضا نوروزی، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد در میان گذاشتند، به شرح زیر است.
شهروند:حوالی مجموعه تفریحی موجهای آبی پل هوایی خوبی وجود داشت، اما چند وقت پیش این پل را برداشتند. اینکه به چه علت پل یک شبه محو شد برای مردم این محله قابل درک نیست. در این محدوده مدارس بی شماری وجود دارد و دانش آموزان باید از عرض خطرناک خیابان با ترس و لرز بگذرند.
سرعت ماشینها زیاد است و تا دلتان بخواهد در این گذر تصادف داشتهایم. درخواست من و دیگر هم محلیها این است که پل هوایی به این محدوده برگردد. حداقل خاطرمان جمع است بچه هایمان از روی پل به سلامت عبور میکنند.
نوروزی: در گام نخست، برای حل این معضل با توجه به مطالبه جدی مردمی، به آرام سازی مقطعی تردد عابر پیاده با ابزارهای ترافیکی از جمله نصب سرعت کاه، رفلکتور، خط کشی و... اقدام خواهیم کرد. در ادامه میزان اثرگذاری این طرحهای موقت، ارزیابی میشود اگر ایمنی تردد دانش آموزان و رهگذران تأمین نشد، وارد فاز اجرای پل غیرهم سطح میشویم؛ بنابراین این درخواست بررسی میدانی نیاز دارد.
در مورد دانش آموزان میتوانید از طرح همیار پلیس و گذربان مدرسه نیز استفاده کنید. نمایندهای از هر مدرسه به سازمان حمل و نقل و ترافیک در خیابان فداییان اسلام مراجعه کند تا برای عبورومرور ایمن دانش آموزان، دورههای آموزشی برگزار کنیم و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم.
شهــــروند: من از کارکنـان عملیات سازمان آتش نشانی و خبره کار هستم و این نکته را با توجه به حوادث مطرح میکنم. در حاشیه میثاق در محدوده اقدسیه و الهیه دوربرگردان خطرناک و حادثه سازی وجود دارد. برای این دوربرگردان فکر عاجلی بردارید.
نوروزی: در محور میثاق، طرحی مصوب شده که از شمال به شمال و جنوب به جنوب امتداد دارد. این طرح در مراحل طراحی فاز ۲ قراردارد و سپس وارد مرحله اجرا میشود. از طرفی در الهیه دوربرگردان شمال به شمال خواهیم داشت که با اجرای این طرح ها، دغدغه شهروندان برطرف میشود.
شهروند: بیشتر مسیرهای سبز دوچرخه کارکرد اصلیاش را از دست داده و به عرصهای برای تاخت و تاز موتورسوارها تبدیل شده است. یکی از این مکانها بولوار ملک آباد است. اگر دقیقتر بگویم از محدوده آزادی به سمت سه راه خیام فقط موتورسوارها تردد دارند. چندبار از پلیس خواستهایم با این قانون شکنی برخی موتورسوارها و سلب آسایش اهالی برخورد کند.
پیشنهادم این است تجهیزاتی در این مسیرها جانمایی شود تا اجازه ندهند موتورسوارها داخل پیاده رو یا مسیر دوچرخه تردد کنند. همین چند روز پیش خانمی در این محدوده با موتور تصادف کرد و راکب از محل متواری شد و اگر به داد خانم نمیرسیدیم معلوم نبود چه بلایی به سرش میآمد. اطراف باغ ملک آباد نیز محلی برای ویراژ موتورسوارها شده است.
نوروزی: در تقاطع خیام_دستغیب و همین طور تقاطع خیابان حامد طرحی با همین موضوع در حال اجراست. بعد از اجرای این طرح و سنجش میزان موفقیت و بررسیهای لازم، میتوان در سایر نقاط مورد تقاضا این طرح را انجام داد.
شهروند: ترافیک میدان پارک به ویژه از ساعت ۱۶ به بعد تحمل ناپذیر است. احداث تقاطع غیرهم سطح دیگر یا دوربرگردان قبل از این میدان از واجبات است. آلودگی هوا و معطلیهای کلافه کننده، کمترین پیامدهای آن است.
نوروزی: اجرای طرحهای ترافیکی و زیربنایی در محدوده مورد اشاره، در فهرست طرحهای ملی است. برای چندسطحی شدن میدان آزادی، محدودیت زمین داریم.
شهروند: هر روز در مسیر شهرک رازی_چهارراه اندیشه تردد میکنم. هنگامی که از پل امامت عبور میکنم با موانع و سرعت کاههای عجیب و غریب رو به رو میشوم که سوهان روح است. علت ایجاد پنج سرعت کاه در این فاصله کم و قبل و بعد از میدان چیست؟ باید با سرعت کم رانندگی کنی تا خودت و ماشینت آسیبی نبیند. مشکل مهم ارتفاع این سرعت کاه هاست که استاندارد نیست. با این شرایط بیشترین آسیب از این سرعت کاه را اتوبوسها و مسافرهایش میبینند. سرعت کاهها را بردارید و اگر ایرادی ترافیکی هست راه حل دیگری جایگزین کنید.
نوروزی: معبر اندیشه، گذری شریانی و محوری است و سرعت مجاز در این شریانها باید پنجاه کیلومتر بر ساعت باشد. بنا به شدت و تعدد تصادفها در این محدوده و الزام از سوی پلیس برای جانمایی این سرعت کاه ها، اقدام لازم انجام شد، اما در اولین فرصت استانداردسازی محل و اصلاح معبر را جزو برنامهها قرار میدهیم.
ناگفته نماند آیین نامهای در حال تدوین است که هرگونه نصب علائم ترافیکی و اصلاحات ضروری ترافیکی با هماهنگی بین دستگاهها و با شیوهای بهتر از قبل و استانداردتر اجرا شود.
شهروند: تا پیش از این، خطوط بی آرتی از پایانه امام رضا (ع) به سمت حرم مطهر رضوی مسافرگیری میکردند و در این راستا برای سهولت تردد از وسط میدان بسیج و در مسیر خط ویژه حرکت میکردند. مدتی است میدان بسته شده است. با این شرایط و در ترافیک سرسام آور دور میدان، وجود این اتوبوسها که تعدادشان نیز کم نیست اوضاع ترافیکی این محدوده را بدتر از قبل کرده است. در همین مدت تصادفات نیز بیشتر شده است و حداقل سه چهار مورد آن را خودم به چشم دیدهام. بهتر است پیش از اجرای طرحهای این چنینی در میادین اصلی یا نقاط پرتردد، طرحها آزمایشی و حساب شده باشند تا مشکلات کاهش یابند.
نوروزی: بسته شدن این میدان برای ایمنی بیشتر شهروندان است. چه آنهایی که با خودرو شخصی تردد میکنند چه مسافر اتوبوس هستند، اما با توجه به آنچه که مطرح شد در بازدید میدانی، شرایط بررسی مجدد خواهد شد و اگر نیاز بود اصلاح مسیر صورت میگیرد.